ملیحه ابراهیمی | شهرآرانیوز؛ به روزهای آخر سال نزدیک میشویم. برای خیلیها بیش از اینکه کرونا و شیوههای متعدد همه گیری اش مهم باشد، حال و هوای عید و خریدهای عیدانه اهمیت دارد. درست است که ماهها از طرح محدودیت ترافیکی (ساعت ۲۱ تا ۴ صبح) میگذرد و در این بین برخی اصناف تعطیل و نیمه تعطیل شدند، اما حضور در اماکن عمومی و مراکز خرید حتی بدون وسیله نقلیه شخصی برای خیلیها عادی به نظر میرسد. کافی است چرخی در مراکز تجاری شهر بزنیم. بسیاری از شهروندان در قالب عابران پیاده، تجاریهای خطی را گز میکنند و گاهی بدون ملاحظه، از عرض خیابان رد میشوند. این کاربران ترافیکی که این روزها تعدادشان بیش از گذشته شده است مشکلات بزرگی برای حوادث ترافیکی شهر به وجود آورده اند که خواندن گزارشی درباره آن با آماری که سرهنگ حمید دهنوی، رئیس پلیس راهور خراسان رضوی، از ۱۱ ماه امسال درباره شهر مشهد ارائه میدهد خالی از لطف نیست.
۵۶ درصد سهم عابران پیاده از کشتههای ترافیکی
سهم معابر ترافیکی از مجموع ۵۶ درصد عابر فوت شده:
۵ درصد معابر شریانی درجه ۲ و محلی
۴۶ درصد بزرگراهها
۴۹ درصد معابر شریانی درجه یک
نکته: با توجه به آمار فوق، مشخص میشود سرعت در بزرگراهها و معابر اصلی نقش پررنگی در کشته شدن عابران پیاده داشته است.
منطقه ۲
۲۵ درصد از همه تصادفهای فوتی عابران پیاده در منطقه ۲ گزارش شده است
۵۷ درصد
سهم فوتیهای عابران پیاده از ۳ بزرگراه شهر
۳ بزرگراهی که با ۵۷ درصد بیشترین سهم فوتیهای عابران پیاده را به خود اختصاص داده اند عبارت است از:
بزرگراه شهید چراغچی
بزرگراه پیامبر اعظم (ص)
بزرگراه شهید میرزایی
توجه: معابر شریانی و اصلی و درجه یک بولوار رسالت شمالی بیشترین سهم را در تعداد کشتههای عابران پیاده به خود اختصاص داده اند.
۳۵ درصد
کاهش مجروحان عابران پیاده در مقایسه با ۱۱ ماه سال گذشته
۱۴ درصد
کاهش فوتیهای عابران پیاده در مقایسه با ۱۱ ماه سال گذشته
۷۲ درصد
بی توجهی به جلو بیشترین علت تصادف عابران پیاده با وسایل نقلیه گزارش شده است که از حواس پرتی رانندگان وسایط نقلیه ناشی میشود. مهمترین دلایل آن عبارت است از:
استفاده از تلفن همراه و وسایل ارتباطی مشابه
خوردن و آشامیدن
استعمال دخانیات
در آغوش داشتن کودکان
صحبت با سرنشینان
جست وجوی اشیا در خودرو
تنظیم ضبط صوت
نگاه به مناظر اطراف
۱۵ درصد
سهم تقصیر عابران پیاده از تصادفات (خطای عابر)
عابران پیاده بخوانند
افزون بر وسایل نقلیه که موظف اند طبق قانون رانندگی کنند، عابران پیاده نیز به عنوان دیگر کاربران ترافیکی وظیفه دارند از برخی قوانین پیروی کنند. نتیجه سرپیچی از ماده ۲۱۵ آیین نامه راهنمایی و رانندگی باعث مقصر شناخته شدن عابران پیاده در تصادفات میشود. این ماده قانونی پیادگان را موظف دانسته است:
۱- در محلهایی که پیاده رو وجود دارد از سطح سواره رو استفاده نکنند.
۲- در محلهایی که پیاده رو وجود ندارد یا هست، اما به دلایلی ترددناپذیر است، باید عکس جهت حرکت وسایل نقلیه، از منتهی الیه سمت چپ سواره رو عبور کنند
۳- برای گذشتن از عرض راه، تنها از گذرگاههای پیاده، پلهای عابر پیاده و گذرگاههای زیرزمینی مجاز عبور کنند.
۴- از دویدن، پریدن و ورود ناگهانی به سطح سواره رو خودداری کنند و مراقب حرکت وسایل نقلیه باشند.
۵- از حصار آزادراهها نگذرند و در بزرگراهها و خیابانها از لابه لای درختان و بوتههای حاشیه و میانه راه عبور نکنند.
۶- در تقاطعها با روشن شدن چراغ سبز مقابل خود (چراغ عابر) حرکت کنند و هنگامی که چراغ عابر قرمز است عبور نکنند.
۷- از موانع و خط کشی خطوط ویژه، سواره رو خیابانها و میدانها عبور نکنند.
۸- در بزرگراهها و خیابانهای اصلی، از خارج از گذرگاههای تعیین شده عبور نکنند.
۹- در سواره رو خیابان برای سوار شدن به وسیله نقلیه و هم چنین صحبت کردن یا خرید و فروش با راننده یا سرنشینان وسایل نقلیه، توقف نکنند.